Mimo, że wielu wieszczyło ich koniec, media społecznościowe mają się doskonale i nie zapowiada się w tej kwestii na zmiany. Powinni sobie z tego zdawać sprawę również lokalni przedsiębiorcy. Social media w Radomiu mają bowiem naprawdę ogromne znaczenie.
Firmy lokalne a social media
Co ciekawe, w samych Stanach Zjednoczonych aż 78% ludzi ma swoje profile w mediach społecznościowych. Zresztą liczba użytkowników social mediów rośnie na całym świecie i zaczynają sobie z tego sprawę zdawać nawet niewielkie firmy z Radomia. Niestety wciąż wiele z nich działa nieco na oślep. Tymczasem sama obecność w mediach społecznościowych to za mało, aby odnieść sukces.
Social media w Radomiu to oczywiście cały czas przede wszystkim Facebook. Na drugim miejscu jest Instagram, a dalej Twitter, Pinterest czy Snapchat. Zarobki tych portali z reklamy cały czas mocno rosną. Co to oznacza w praktyce dla biznesu lokalnego?
Social media – firmy lokalne a Facebook
Każdego miesiąca Facebook odnotowuje prawie 1,8 mld aktywnych użytkowników. Co minutę na portalu publikowanych jest ponad 130 tysięcy nowych zdjęć i około 500 komentarzy. Statusy są zmieniane 293 tysiące razy. W Polsce z Facebooka codziennie korzysta kilkanaście milionów osób. Coraz więcej z nich robi to poprzez urządzenia mobilne, a więc smartfony czy tablety. Wynika z tego, że social media w Radomiu mają naprawdę duże znaczenie dla firm – małych, średnich i dużych. Czasem mówi się nawet, że firma, która nie ma swojego profilu na Facebooku niemal nie istnieje. Portal jest tak popularny, że swoich odbiorców powinien znaleźć tam każdy rodzaj biznesu.
Social media – twitter a biznes lokalny
Twitter również ma sporą liczbę użytkowników. W Polsce z tego portalu korzysta ponad 4 miliony osób. Wprawdzie publikowane w tym przypadku posty są bardzo krótkie, ale i tak co minutę pojawia się ich niemal 350 tysięcy. Portal ten pozwala na błyskawicznie wyszukiwanie informacji i profili poprzez tzw. hasztagi. Przekazywanie wpisów również jest bardzo proste. Twitter to krótkie treści, a więc nie ma tam zjawiska nadmiaru informacji.
Social media – Instagram dla firm
Social media w Radomiu to oczywiście także Instagram, który obecnie przeżywa prawdziwy szczyt popularności. Miesięcznie korzysta z niego ponad 500 milionów osób. W większości są to osoby młode, w wieku do 30 lat. Każdego dnia w serwisie pojawia się 95 milionów zdjęć. Nic więc dziwnego w tym, że konto na Instagramie ma już 65% firm, także z Radomia. W Polsce z tego portalu korzysta kilka milionów osób i liczba ta cały czas rośnie.
Nie da się ukryć, że Instagram to najlepsze medium społecznościowe pod względem publikowania treści wizualnych. To dobry wybór w przypadku budowania rozpoznawalności marki. Pomaga też w osiągnięciu celów sprzedażowych. Instagram, podobnie jak Twitter, pozwala na korzystanie z hasztagów i tworzenie własnych.
YouTube – czy to dobry wybór dla firm?
YouTube to serwis, z którego aktywnie korzysta ponad 20 milionów Polaków. Coraz częściej mówi się nawet, że portal ten jest alternatywą dla standardowej telewizji. Rzeczywiście w Polsce dociera do ogromnej rzeszy osób, zwłaszcza młodych. YouTube pozwala na udostępnianie treści video i reklam typu storytelling.
Social media w Radomiu – dlaczego warto je prowadzić?
Samo założenie profilu w mediach społecznościowych to pestka. Jednak już prawidłowe prowadzenie takiego konta zadaniem prostym nie jest. Wymaga zaangażowania i sporej dozy kreatywności. W wielu firmach z Radomia prowadzenie profili w social media zajmują się specjalnie wyznaczeniu do tego celu pracownicy. To dobra decyzja, gdyż warto zainwestować w wizerunek firmy w mediach społecznościowych.
Social media w Radomiu to głównie budowanie świadomości marki i wzbudzanie zaufania u klientów. Profile w mediach społecznościowych raczej nie służą do sprzedaży. Aktywność w social media ma za zadanie skupić koło danej firmy pewną aktywną społeczność. Poprzez obecność na Facebooku czy w innych mediach społecznościowych można wejść z klientami w interakcję – mogą oni rozmawiać na temat danego produktu, usługi itd. Firma wie wówczas, jakie są ich oczekiwania i potrzeby. Może to wykorzystać w praktyce do wprowadzenia pewnych zmian w swojej działalności. Media społecznościowe pozwalają też na szybki kontakt.
Nie da się ukryć, że social media odgrywają istotną rolę w budowaniu świadomości marki. Dlatego treści publikowane w mediach społecznościowych powinny być ciekawe i zróżnicowane, podobnie jak ma to miejsce w przypadku bloga firmowego. Poprzez social media można szybko dotrzeć do klientów, ale nie należy ich wykorzystywać tylko do prezentowania swojej oferty. Warto na profilu pokazywać też aktualne wydarzenia z życia firmy, udzielać porad, dzielić się ciekawostkami itd.
Poprzez dobrze prowadzony profil w mediach społecznościowych można wypromować niejedna firmę z Radomia i to zupełnie za darmo. Oczywiście są też płatne formy promocji, które docierają do większej liczby osób.
Jak odnieść sukces w social media w Radomiu?
Wielu osobom wydaje się, że prowadzenie firmowych mediów społecznościowych to bułka z masłem. Tymczasem warto pamiętać o tym, że jest to dość specyficzny obszar sieci, który rządzi się swoimi prawami. Firmy z Radomia, które chcą zostać zaakceptowane przez internautów, muszą trzymać się pewnych zasad.
Kluczem do sukcesu jest niewątpliwie wyczucie czasu i emocji. Przed opublikowaniem w social mediach jakichkolwiek treści czy komunikatów, warto zastanowić się, czy jest na to dobry czas i pora. Trzeba mieć w sobie dużo empatii, znać potrzeby, gusta i przyzwyczajenia odbiorców. Dlatego też nie należy się nigdy sztywno trzymać planu. W razie potrzeby można i warto go modyfikować w odniesieniu do aktualnych wydarzeń czy nastrojów społecznych.
W social mediach wbrew pozorom spore znaczenie ma język. Odbiorcy chcą szacunku, nie lubią języka pogardy. Warto w postach stawiać na język naturalny, który wykorzystywany jest na co d zień. Po terminy specjalistyczne można jednak sięgać, gdy jest to konieczne. W praktyce każda firma z Radomia powinna po jakimś czasie wypracować sobie swój własny język komunikowania się z klientami. Podstawa to posługiwanie się też poprawną polszczyzną. Błędy ortograficzne czy stylistyczne nie są mile widziane i na pewno nie przejdą bez echa.
W mediach społecznościowych odbiorcy nie chcą nachalnych reklam. Na nie miejsce jest gdzie indziej. Oczekują natomiast wartościowych treści. Publikując na swoich profilach w social media ciekawe teksty, można skutecznie zachęcić użytkowników do komentowania i podjęcia dialogu. Zresztą o to w tym przypadku chodzi. Wartościowe teksty to jednak nie tylko teksty, które mają jakąś wartość, ale i teksty unikalne, wyjątkowe. Użytkownicy mediów społecznościowych chcą być docenieni i liczyć na interesujące, ciekawe publikacje.